Развитие навыка понимания эмоций находится в тесной взаимосвязи с развитием эмоциональной сферы дошкольника, что в свою очередь является одним из существенных условий, обеспечи-вающих эффективность процесса обучения и воспитания. Для изучения понимания эмоциональ-ных состояний были использованы методики "Эмоциональные лица" Н.Я.Семаго и "Методика изучения коммуникативных способностей" Н.Е. Вераксы. В статье представлены результаты исследования, в которой принимали участие 73 дошкольника с тяжелыми нарушениями речи и 95 дошкольников без речевых нарушений. Выявлено, что дети с тяжелыми нарушениями речи имеют затруднения при дифференциации таких эмоциональных состояний, как сердитость, злость, удивление, страх.
The development of the skill of understanding emotions is closely related to the development of the emotional sphere of a preschooler, which in turn is one of the essential conditions that ensure the ef-fectiveness of the process of training and education. To study the understanding of emotional states, we used the methods of "Emotional Persons" by N.Ya. Semago and "Methods for the study of communicative abilities" N.Ye. Veraksy. The article presents the results of a study in which 73 pre-schoolers with severe speech disorders and 95 preschoolers without speech disorders took part. It was revealed that children with severe speech disorders have difficulty differentiating such emotional states as anger, anger, surprise, fear.