Важную роль в дифференциации эмоциональных состояний играет зрение, нарушение которого обуславливает возникновение особенностей понимания эмоций, что, в свою очередь, препят-ствует общению и взаимодействию. В статье представлены результаты исследования, направ-ленного на выявление особенностей дифференциации эмоций слабовидящими дошкольниками. В исследовании приняли участие 25слабовидящих дошкольникови 25 дошкольников без нару-шений развития. Изучение проводилось с помощью методики "Эмоциональные лица" Н.Я. Се-маго и "Методики изучения коммуникативных способностей" Н.Е. Вераксы. Выявлено, что у слабовидящих дошкольников наблюдаются затруднения в понимании эмоций. Наибольшие различия наблюдались в опознании эмоций "удивление", "стыд, вина", "злость".
An important role in the differentiation of emotional states is played by vision, the violation of which causes the emergence of features of understanding emotions, which, in turn, prevents communication and interaction. The article presents the results of a study aimed at identifying features of the differen-tiation of emotions by visually impaired preschoolers. The study involved 25 visually impaired pre-schoolers and 25 preschoolers without developmental disorders. The study was conducted using the technique of "Emotional faces" N.YA. Semago and "Methods of studying communicative abilities" N.E. Veraksy.Revealed that visually impaired preschoolers have difficulty understanding emotions. The greatest differences were observed in the identification of emotions "surprise", "shame, guilt", "anger".