В статье представлены результаты эмпирического исследования психоэмоционального и соматического состояния, уровня нервно-психической адаптации студентов первого курса пе-дагогического университета, приехавших для обучения из других городов в сопоставлении со студентами, постоянно проживающими в Санкт-Петербурге. Получены данные, что у исследованной группы студентов обнаружен высокий уровень ситуативной тревожности в целом, а также ее отдельных структурных компонентов. Выявлены социально-психологические факторы, негативно влияющие на их академическую успеваемость. Описаны подходы к психопрофилактике на основе результатов исследования.
The article presents the results of an empirical study of the psycho-emotional and somatic state, the level of neuropsychic adaptation of first-year students of pedagogical University, who came to study from other cities in comparison with students residing in St. Petersburg. The data that the studied group of students has a high level of situational anxiety in General, as well as its individual structural com-ponents. Social and psychological factors that negatively affect their academic performance are re-vealed. The approaches to psychoprophylaxis based on the results of the study are described.