В статье представлен анализ исследований познавательных состояний в зарубежной психологии. Представлен теоретический обзор зарубежных подходов к проблеме познавательных состояний, наиболее типичных для образовательной деятельности студентов. Он состоит из краткой истории когнитивной психологии и специального изучения различных познавательных состояний иностранными психологами. Результаты исследования показывают, что в изучении познавательных состояний наблюдается довольно низкая активность, а количество работ при изучении этих состояний невелико.
The article presents the analysis of the study of cognitive states in foreign psychology. A theoretical review is given of foreign approaches to the problem of studying cognitive states most symbolical to the educational activities of students. It comprises of a brief history of cognitive psychology, and an individual study of various cognitive states by foreign psychologists. The results of this study show that there is an alarmingly low rate in the study of cognitive constructs as a state of consciousness, and a ow number of works were recorded in the study of these constructs, as states or conditions, and not as a process or in relativeness to another psychological construct.