В данной статье представлены результаты исследования взаимосвязи ментальных репрезентаций различных психических состояний и когнитивных процессов. Были изучены оценочные характеристики состояний радости, печали, гнева, заинтересованности, расслабленности, симпатии, волнения, вдохновения и утомления. В качестве когнитивных процессов в ходе учебной деятельности студентов были изучены свойства восприятия, внимания, памяти, воображения и мышления. Установлено, что во взаимосвязи когнитивных процессов и ментальных репрезентаций психических состояний существуют ведущие элементы, которые зависят от близости состояний друг к другу (по интенсивности, содержанию, знаку). Показано, что в наибольшей степени когнитивные процессы связаны с ментальными репрезентациями познавательного состояния вдохновения, а в наименьшей - с гневом.
This article presents the study results of the relationship between mental representations of various mental states and cognitive processes. The estimated characteristics of states of joy, sorrow, anger, interest, relaxation, sympathy, excitement, inspiration and fatigue were studied. As the cognitive processes in the course of students' learning activities, the properties of perception, attention, memory, imagination and thinking were studied. It is established that in the relationship between cognitive processes and mental states' representations there are leading elements that depend on the closeness of states to each other (in terms of intensity, content, sign). It is shown that the cognitive processes are to the greatest extent connected with mental representations of the cognitive state of inspiration, and in the least - with anger.