Статья посвящена изучению внутреннего плана социальной ситуации старшеклассников через феноменологические проявления переживания учебной деятельности. Актуальность исследования определяется ведущей функцией учебной деятельности в развитии старшеклассников и важной ролью в дальнейшем их профессиональном самоопределении. Переживание впечатления учебного процесса должен иметь высокий аккомодационный потенциал в психическом развитии старшеклассников. Но результаты исследования показали, что характеристики переживания учебной деятельности старшеклассников находятся на низком уровне. Старшеклассники очень слабо включены в учебный процесс, занятия для них неинтересны, самоощущение субъективного времени на уроке связано с ощущением замедленности, мучительности и тягучести. Показатели телесных и эмоциональных характеристик также на низких уровнях. Старшеклассники испытывают негативные телесные и эмоциональные самоощущения на уроке, что деструктивный, негативный характер впечатлений учебного процесса. Отсутствие корреляционной связи успеваемости старшеклассников и показателей характеристик переживания свидетельствует о внеурочности получаемых знаний (успеваемость определяется репетиторством, самостоятельными занятиями). Средние образовательные учреждения показали низкую эффективность, и ведущая функция учебной деятельности в жизнедеятельности старшеклассников реализуется в недостаточной степени.
The article is devoted to the study of the internal plan of the social situation of senior pupils through phenomenological manifestations of "perezhivanie" (experiencing's) of learning activity. The urgency of the research is determined by the leading function of educational activity in the development of high school students and an important role in their further professional self-determination. Experiencing the impression of the learning process should have a high accommodation potential in the mental development of high school students. But the results of the research showed that the characteristics of the experience of the high school students' learning activity are at a low level. High school students are very poorly included in the educational process, studies for them are uninteresting, the self-awareness of subjective time in the lesson is associated with a sense of slowness, agony and tyranny. Indicators of bodily and emotional characteristics are also at low levels. Senior students experience negative bodily and emotional feelings in the lesson, which is a destructive, negative nature of the impressions of the educational process. The lack of a correlation link between the performance of senior pupils and the characteristics of the experience indicates that the acquired knowledge is extra-curricular (academic achievement is determined by tutoring, independent studies). Secondary educational institutions have shown low efficiency, and the leading function of educational activity in the lives of high school students is not being realized to an adequate degree.