В данной статье рассматриваются особенности коммуникации и выстраивания межличностных отношений одаренных подростков. Переходный возраст считается одним из самых сложных возрастных кризисов, именно в этот период коммуникативные умения приобретают значимый характер, определяя место подростка в группе. В статье рассматривается понятие одаренности и коммуникативные особенности переходного возраста у одаренных подростков. Затрагиваются также личностные особенности одаренных подростков. В статье рассмотрены некоторые подходы к проектированию и реализации учебно-воспитательного процесса, направленного на поддержание и развитие одаренности.
This article examines the features of communication and building interpersonal relationships of gifted teenagers. Transitional age is considered one of the most difficult age crises, it is during this period that communicative skills acquire a significant character, determining the place of a teenager in a group. The article deals with the concept of giftedness and communicative features of the transition age in gifted teenagers. Also touched are the personal characteristics of gifted adolescents. In the article some approaches to the design and implementation of the teaching and educational process aimed at maintaining and developing giftedness are examined.