В статье рассматриваются вопросы о приобщении учащихся к волонтерской деятельности, опыт проведения занятий по программе "Волонтеры", которая направлена на развитие нравственных качеств личности, готовность, прийти на помощь нуждающимся людям. Для того что бы понять, есть ли изменения в личностном развитии, нужно выбрать механизм измерения. Например, для изучения категории "Нравственность" используется анкета "Нравственные понятия". Представлены возможности обучения, учащиеся в приобретении опыта, знаний, определения выбора жизненного пути.
The article focuses on the admission of students to volunteer activities, experience of conducting training on the program "Volunteers", which aims to develop moral qualities of the personality, willingness, to help people in need. In order to understand whether there are changes in personal development, it is necessary to choose the mechanism of measurement. For example, to explore the category of "Morality" is about "Moral concepts". The opportunities of training, pupils in acquisition of experience, knowledge, determination of the choice of a life path are presented.