Статья посвящена исследованию проблемы, связанной с недостаточным использованием в математическом образовании школьников такого элемента учебного исследования как экспери-мент. Изучены возможности и опыт организации исследовательской деятельности на основе эксперимента на уроках математики. Проведен педагогический эксперимент по использованию данного метода на уроках геометрии в формате интерактивного обучения учащихся 7-х классов (N = 40). Результаты исследования показали, что уроки с элементами наблюдения и эксперимента благоприятно сказываются на учащихся, создавая положительный эмоциональный фон, обеспечивая понимание геометрических закономерностей и, как результат, повышая их интерес к изучению геометрии.
The article is devoted to the research of the problem connected with the insufficient use in school mathematics of such an element of educational research as an experiment. The possibilities and experience of organizing research activity on the basis of experiment at mathematics lessons have been studied. A pedagogical experiment on the use of this method at geometry lessons in the format of interactive teaching of students of the 7th grade
(N = 40) has been conducted. The results of the research have shown that lessons with elements of observation and experiment favorably affect students, which leads to creating a positive emotional background, providing an understanding of geometric patterns and, as a result, increasing their interest in the study of geometry.