В работе рассматривается проблема экологического воспитания на уроках химии. Обосно-вывается важность проблемы защиты окружающей среды и формирования соответ-ствующего отношения учащихся к природе. Все химические процессы, происходящие в окружающей среде, должны изучаться не только с точки зрения химии, но и физического, биологического и антропогенного аспектов. Такое обучение способствует более глубокому пониманию происходящих экологических процессов, их влияния на организм человека. В связи с этим в рамках данного исследования была изучена научная литература, нормативные до-кументы и проведены практические опыты по исследованию состава и качества родниковой воды в деревне Нижний Кузмесь Кукморского района РТ с целью определения пригодности ее для питья.
The paper considers the problem of ecological education in chemistry classes. At the lessons the im-portance of the problem of protecting the environment and forming the corresponding attitude of stu-dents towards nature is substantiated. All chemical processes taking place in the environment should be studied not only from the point of view of chemistry, but also from the physical, biological and an-thropogenic aspects. Such training contributes to a deeper understanding of the environmental pro-cesses, their impact on the human body. In this regard, within the framework of this study, scientific literature, normative documents were studied and practical experiments were conducted to study the composition and quality of spring water in the village of Nizhny Kuzmies in the Kukmorsky district of the Republic of Tatarstan in order to determine its suitability for drinking