В работе обосновывается метод сопоставления литератур в процессе решения задачи по формированию национальной идентичности учащихся в преподавании литературы в школе. Определяются теоретические и методические опоры для создания современных образовательных технологий по формированию национальной идентичности. Установлено, что сопоставление литератур актуализирует межпредметные связи и делает возможным использование интегративного подхода в процессе формирования национальной идентичности на уроках литературы. Выявляется потенциал сопоставления литератур в реализации когнитивно (формирование у учащихся знаний о национальных особенностях литератур, о множественности литератур (культур), различиях между ними и, одновременно, об обусловленных общностью ценностей российской культуры сходствах) и ценностно (формирование осознания сопричастности ценностям национальных культур) ориентированных учебных задач.
A method of literary comparison during the process of the formation of the students' national identity in teaching literature at school is considered. Theoretical and practical bases of the creation of the modern educational technologies for the national identity formation are determined. It is established that the comparison of the literatures actualizes interdisciplinary bonds and makes it possible to use integrational approach during the process of the national identity formation at the lessons of literature. The potential of the literary comparison is distinguished while realizing the cognitive educational tasks (the formation of the students' knowledge about national features of the literatures, about multiplicity of the literatures (cultures), about differences between them, and, at the same time, about similarities, due to the common values of the Russian culture) and value-oriented educational tasks (the formation of the awareness of the concern for the national cultural values).