Актуальность исследуемой проблемы обусловлена необходимостью создания благоприятных условий для студентов в полиэтническом пространстве вуза для скорейшей социализации и недостаточной разработанностью этой проблемы. Целью статьи является определение влияния одного из выделенных нами условий (организация экскурсий для студентов в музеи КФУ) на процесс социализации студента в полиэтническом пространстве КФУ. Ведущим методом исследования данной проблемы является педагогический эксперимент, позволяющий рассмотреть данную проблему как процесс целенаправленной социализации студентов в полиэтническом пространстве вуза. В статье представлены результаты педагогического эксперимента по следующим показателям: адаптированность студента и активность студента.
The urgency of the problem under investigation is conditioned by the need to create favorable conditions for students in the multi-ethnic space of the university for early socialization and inadequate elaboration of this problem. The purpose of the article is to determine the influence of one of the conditions we singled out (organization of excursions for students in KFU museums) on the process of student socialization in the polyethnic space of the KFU. The leading method of research of this problem is a pedagogical experiment that allows to consider this problem as a process of purposeful socialization of students in the polyethnic space of the university. The article presents the results of a pedagogical experiment on the following indicators: student adaptability and student activity.