Статья посвящена проекту изучения татарской ислам-
ской литературы, автором которого была Зайнап Максудова -
выдающийся востоковед поздней советской эпохи. В 1950-1970-е гг.
З. Максудова получила известность как специалист в области
татарской литературы. Она была выпускницей известного центра
исламского реформизма в Поволжье - медресе Иж-Буби, а также
получила образование в области классического востоковедения во
время пребывания в Ташкенте. Уже в 1930-е гг. З. Максудова
становится печально известной в качестве "русификатора" татар,
поскольку именно она активно пропагандировала изучение русского
языка в татарских школах. Как сложный опыт З. Максудовой
отразился на ее изучении исламской литературы Урало-Поволжья, на
преподавании языка древних источников и на работе над
грандиозной картотекой татарской интеллектуальной традиции?
Можно полагать, что именно джадидский опыт З. Максудовой
сыграл ключевую роль в ее включенности в русское востоковедение
и в дистанцировании от собственных исламских богословских корней.
This article is devoted to the project of studying the Tatar
Islamic literature conducted by Zainap Maksudova, a prominent Orientalist of the late Soviet period. Between the 1950s and 1970s Zainap Maksudova
acted as a prominent academic authority in the field of Tatar literature.
She was a graduate of the famous centre of Islamic reformism in Izh-
Bubi medrese, then picked up classical Oriental studies in Tashkent
and already in the 1930s became notorious as a 'Russifier' of the Tatars
acting as a school teacher of Russian language. How did Maksudova's
educational background, above all her link to a Tatar reformist school,
affect her views on Islamic intellectual legacy of the Volga-Urals? In
the 1950s Maksudova started collecting rear manuscripts, teaching the
old Tatar literature at Kazan' University and compiling a huge bibliography
of the Tatar scholarly tradition. One can suspect that a 'Jadidi' link in
Maksudova's biography played a crucial role in her involvement in the
Russian tradition of Oriental studies and in her distancing from her
native Islamic scholarly traditions (Maksudova belonged to a dynasty
of Tatar aristocracy and local religious authorities).