Kazan Federal University Digital Repository

Развитие нравственно-этического сознания подростков как приоритет современного образования

Show simple item record

dc.contributor Казанский (Приволжский) федеральный университет
dc.contributor.author Тибеева Ляля Фатыховна ru_RU
dc.date.accessioned 2024-07-30T07:54:32Z
dc.date.available 2024-07-30T07:54:32Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/184242
dc.description.abstract В статье представлены результаты исследования взаимосвязи учебной рефлексии пятиклассников г.Казани на основе трёх видов каузальной атрибуции успешности учебной деятельности (везение, субъективная сложность задачи и усилия) с компонентами нравственно-этического сознания. Обнаружены значимые положительные взаимосвязи рефлексивной самооценки по типу атрибуции "Усилия" с нравственной самооценкой, эмпатией, направленностью "Сотрудничество". ru_RU
dc.description.abstract The article presents the results of a study of the relationship between the educational reflection of fifth-graders in Kazan based on three types of causal attribution of the success of educational activities (luck, subjective complexity of the task and effort) with the components of moral and ethical consciousness. Significant positive relationships were found between reflective self-esteem according to the "Effort" type of attribution with moral self-esteem, empathy, and the "Cooperation" orientation. en_US
dc.relation.ispartofseries Проблемы общества, науки и образования в условиях геополитической турбулентности ru_RU
dc.subject нравственная самооценка ru_RU
dc.subject каузальная атрибуция успеха/неуспеха ru_RU
dc.subject учебная деятельность подростков ru_RU
dc.subject рефлексия ru_RU
dc.subject эмпатия ru_RU
dc.subject направленность ru_RU
dc.subject нравственно-этическое сознание ru_RU
dc.subject moral self-esteem en_US
dc.subject causal attribution of success/failure en_US
dc.subject educational activities of adolescents en_US
dc.subject reflection en_US
dc.subject empathy en_US
dc.subject orientation en_US
dc.subject moral and ethical consciousness en_US
dc.title Развитие нравственно-этического сознания подростков как приоритет современного образования ru_RU
dc.title.alternative Development of moral and ethical consciousness of adolescents as a priority of modern education en_US
dc.type article
dc.identifier.udk 159.9
dc.description.pages 51-53


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics