dc.contributor |
Казанский (Приволжский) федеральный университет |
|
dc.contributor.author |
Емельянова И.Н. |
ru_RU |
dc.contributor.author |
Теплякова О.А. |
ru_RU |
dc.contributor.author |
Тепляков Д.О. |
ru_RU |
dc.date.accessioned |
2023-02-27T11:49:02Z |
|
dc.date.available |
2023-02-27T11:49:02Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/175164 |
|
dc.description.abstract |
Исследование опиралось на сопоставление социально и личностно-ориентированных подходов к развитию интеллектуальной одаренности личности в теории педагогики и образовательной политики России. Анализ выявил совпадение точек зрения исследователей в отношении значимости качества общего образования для поддержки и развития интеллектуальной одаренности. Расхождение научно-педагогический позиций сторонников социально и личностно ориентированного подходов связано с признанием права интеллектуально одаренной личности на особые потребности и условия реализации познавательных интересов. Анализ образовательной политики России показал, что повсеместно создана система для обеспечения социальных гарантий обучающихся. Проблемой является качество массового образования, слабое финансирование и поддержка потенциальной одаренности школьников. |
ru_RU |
dc.description.abstract |
The study was based on a comparison of personality and socially oriented approaches to the development of the intellectual giftedness in the theory of pedagogy and educational policy in Russia. The theoretical analysis revealed the coincidence of the researchers' points of view regarding the assessment of the importance of general education for the individual intellectual potential development; the necessity to create a special environment to support the intellectual potential development; responsibility of the state and society for the individual intellectual potential formation, development and maintenance. The analysis also revealed a difference in the point of view of supporters of personality and socially oriented approaches. Supporters of a personality-oriented approach defend the right of an intellectually gifted person to special needs, special conditions for the realization of interests and needs. Supporters of a socially oriented approach advocate equal conditions for all, criticizing the creation of special conditions for gifted children. An analysis of Russia's educational policy showed the existence of a social guarantees system for students and the socially oriented approach implementation. Russia has a high level of involvement of children in education and a high level of access to education. However, international rankings show a decline in the quality of education in Russia, which is a problem. |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
Образование, профессиональное развитие и сохранение здоровья учителя в XXI веке. Часть III |
ru_RU |
dc.subject |
интеллектуальная одаренность |
ru_RU |
dc.subject |
государственная поддержка одаренных детей особые образовательные потребности одаренных детей |
ru_RU |
dc.subject |
intellectual giftedness |
en_US |
dc.subject |
state support for gifted children |
en_US |
dc.subject |
special educational needs of gifted children |
en_US |
dc.title |
ПОДДЕРЖКА ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ ОДАРЕННОСТИ ШКОЛЬНИКОВ:СОЦИАЛЬНЫЙ И ЛИЧНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЕ ПОДХОДЫ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПОЛИТИКЕ РОССИИ |
ru_RU |
dc.title.alternative |
SUPPORT FOR THE INTELLECTUAL GIFTEDNESS OF SCHOOLCHILDREN: SOCIALLY-ORIENTED AND PERSONALITY-ORIENTED APPROACHES IN THE IN THE EDUCATIONAL POLICY OF RUSSIA |
en_US |
dc.type |
article |
|
dc.identifier.udk |
37.03 |
|
dc.description.pages |
140-148 |
|