Kazan Federal University Digital Repository

ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ БУДУЩЕГО ПЕДАГОГА КАК ЧАСТЬ ЕГО ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ

Show simple item record

dc.contributor Казанский (Приволжский) федеральный университет
dc.contributor.author Берникова Анастасия Владимировна ru_RU
dc.contributor.author Голованова Инна Игоревна ru_RU
dc.date.accessioned 2022-04-27T10:26:55Z
dc.date.available 2022-04-27T10:26:55Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/171024
dc.description.abstract Актуальность исследуемой проблемы обусловлена запросами современного общества к подготовке педагога с высоко развитой профессиональной и психологической культурой. В статье рассматривается влияние тренингового формата обучения на развитие эмоционального интеллекта как компонента психологической культуры студентов - будущих педагогов. При проведении исследования был использован компонентный анализ психологической культуры и эмоционального интеллекта, а также методики "Диагностика эмоционального интеллекта" и "Диагностика особенностей общения". Повышение результатов по шкалам: эмпатия, умение понимать собеседника, умение воспринимать и понимать себя, особенности посланий в общении, показало, что использование интерактивных форм взаимодействия на занятиях по развитию психологической культуры оказывает позитивное влияние на дальнейшее развитие внутриличностного и межличностного аспектов эмоционального интеллекта. ru_RU
dc.description.abstract The relevance of the problem under study is due to the demands of modern society to prepare a teacher with a highly developed professional and psychological culture. The article deals with the influence of training format of training on the development of emotional intelligence as a component of psychological students - future teachers. In conducting the study, we used the component analysis of psychological culture and emotional intelligence, as well as the methods "Diagnosis of emotional intelligence" and "Diagnosis of communication features". Increased results on the scales: empathy, the ability to understand the interlocutor, the ability to perceive and understand oneself, the features of messages in communication, showed that the use of interactive forms of interaction in classes to develop psychological culture has a positive impact on the further development of intrapersonal and interpersonal aspects of emotional intelligence. en_US
dc.relation.ispartofseries VII Андреевские чтения: современные концепции и технологии творческого саморазвития личности ru_RU
dc.subject психологическая культура личности ru_RU
dc.subject эмоциональный интеллект ru_RU
dc.subject воспитательная деятельность ru_RU
dc.subject коммуникация ru_RU
dc.subject psychological culture of personality en_US
dc.subject emotional intelligence en_US
dc.subject educational activity en_US
dc.subject communication en_US
dc.title ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ БУДУЩЕГО ПЕДАГОГА КАК ЧАСТЬ ЕГО ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ru_RU
dc.title.alternative EMOTIONAL INTELLIGENCE OF A FUTURE TEACHER AS PART OF HIS PSYCHOLOGICAL CULTURE en_US
dc.type article
dc.identifier.udk 378.147
dc.description.pages 50-55


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics