В статье рассмотрен вопрос об уровне исследования и состоянии практики преодоления заблуждений учащихся в вопросах безопасности. Сформулированы противоречие, проблема, цель, методы исследования. Дана характеристика причин (влияние контркультуры, недостатки учебников и методической литературы, уровень методической подготовки педагогов) возникновения у учащихся заблуждений в вопросах безопасности. Изложена типология заблуждений (мировоззренческие, нравственные, психологические, правовые и иные ошибочные мнения) в области безопасности, дана их характеристика. Проанализированы возможности различных методов обучения (объяснительно-иллюстративного, показательного, частично-поискового, исследовательского) в профилактике и противодействии заблуждениям в области безопасности. Раскрыт алгоритм противодействия заблуждениям, формирование которого способствует повышению эффективности учебного процесса и самостоятельной работы учащихся над вопросами безопасности. Сформулированы перспективные направления дальнейшего исследования проблемы профилактики и преодоления заблуждений учащихся в области безопасности.
The article discusses the issue of the level of research and the state of the practice of overcoming students' delusions in safety issues. The contradiction, problem, goal, research methods are formulated. The characteristics of the reasons (the influence of the counterculture, the shortcomings of textbooks and methodological literature, the level of methodological training of teachers) are given for the occurrence of errors in students' safety issues. The typology of delusions (ideological, moral, psychological, legal and other erroneous opinions) in the field of security is stated, their characteristics are given. The possibilities of various teaching methods (explanatory-illustrative, indicative, partially exploratory, research) in the prevention and counteraction of delusions in the field of safety have been analyzed. An algorithm for counteracting delusions is disclosed, the formation of which contributes to an increase in the efficiency of the educational process and independent work of students on safety issues. The promising directions of further research of the problem of prevention and overcoming of students' misconceptions in the field of safety are formulated.