Показать сокращенную информацию
dc.contributor | Казанский (Приволжский) федеральный университет | |
dc.contributor.author | Кулева С.В. | ru_RU |
dc.date.accessioned | 2022-02-04T09:20:02Z | |
dc.date.available | 2022-02-04T09:20:02Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/168593 | |
dc.description.abstract | Проблема исследования - противоречие между потребностями развития гуманистических качеств "детей цифровой эры" и доминированием технологического подхода к выбору образовательных технологий, в том числе при разработке и реализации требований Закона "Об образовании в РФ" (ФЗ от 31.07.2020г. №304 -ФЗ) в части введения программы воспитания в практику образовательных организаций. В основе - непонимание "детей цифровой эры" взрослыми и трудности цифрового обучения, обострившиеся в период пандемии. Особенно актуально решение этой проблемы для круга опорных школ РАН. Пути решения - воспитание человека-творца, мотивированного к научно познавательной деятельности на основе ценностей фундаментального знания, опыта проектно-исследовательской и конструкторской деятельности, высокого потенциала обучаемости новому на базе ключевых компетенций ХХI века. Цель исследования - выявление воспитательного потенциала "школы интеллектуального воспитания" в качестве одной из возможных моделей опорной школы Российской академии наук, которая реализуется с 2019 года МБОУ "Лицей №87 имени Л.И.Новиковой" (Нижний Новгород). | ru_RU |
dc.description.abstract | The problem of the research is the contradiction between the needs of the development of humanistic qualities of children of the "digital era" and the dominance of a technological approach to the choice of educational technologies, including in the development and implementation of the Law "On Education in the Russian Federation" (Federal Law No. 304-FL dated July 31, 2020) in parts of the introduction of the education program in educational organizations. It is based on the lack of understanding of "children of the digital age" by adults and learning difficulties, aggravated during the pandemic. The solution to this problem is especially relevant for the circle of the RAS pivotal schools. Ways of solution - education of a person-creator, motivated to scientific and cognitive activities based on the values of fundamental knowledge, experience in design and research and design activities, high learning capacity based on the key competencies of the 21st century. The purpose of the study is to identify the educational potential of the "school of intellectual education" as one of the possible models of the pivotal school of the Russian Academy of Sciences, which has been implemented since 2019 by the LI Novikova Lyceum No. 87 (Nizhny Novgorod). It is necessary to create "the most favorable conditions for education and training of talented children, their orientation towards building a successful career in the field of science and high technologies" and include each student in various forms of career guidance, design and inventive, design and research activities. | en_US |
dc.relation.ispartofseries | ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ: НОВЫЕ ВЫЗОВЫ И ЦЕЛИ. Часть II | ru_RU |
dc.subject | интеллектуальное воспитание | ru_RU |
dc.subject | инструментальная культура интеллектуальной деятельности | ru_RU |
dc.subject | intellectual education | en_US |
dc.subject | instrumental culture of intellectual activity. | en_US |
dc.title | "ШКОЛА ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОГО ВОСПИТАНИЯ" КАК МОДЕЛЬ ОПОРНОЙ ШКОЛЫ РАН | ru_RU |
dc.title.alternative | "SCHOOL OF INTELLECTUAL EDUCATION" AS A MODEL OF THE PIVOTAL SCHOOL OF THE RUSSIAN ACADEMY OF SCIENCES | en_US |
dc.type | article | |
dc.identifier.udk | 37.018 | |
dc.description.pages | 185-192 |