Kazan Federal University Digital Repository

АДПТАЦИЯ ПОДРОСТКОВ В РОССИЙСКОЙ ШКОЛЕ ПОСЛЕ ПРОЖИВАНИЯ ЗАРУБЕЖОМ

Show simple item record

dc.contributor Казанский (Приволжский) федеральный университет
dc.contributor.author Богданова Д.И. ru_RU
dc.contributor.author Савченко И.А. ru_RU
dc.date.accessioned 2022-01-13T11:54:39Z
dc.date.available 2022-01-13T11:54:39Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/166447
dc.description.abstract Проблема исследования заключается в выявлении основных педагогических и социокультурных образовательных проектов используемых для адаптации подростков мигрантов при обучении, а также для адаптации подростков, которые возвращаются на Родину после долго проживания за рубежом. В исследовании рассматривается система мотивации для адаптации подростков применяемая в школах Южной Кореи, которая может быть реализована в системе российского образования для адаптации русскоязычных подростков к обучению в российских школах после проживания за рубежом. Актуальность работы обусловлена возрастающей миграцией семей разных социальных статусов в России в связи с переездом для трудоустройства. Автор исследования 12 лет проживала в Южной Корее, где работала учителем в частных русских школах "Русский дом" и "Appletreeschool". Целю исследования является изучение адаптация и методов адаптации подростков к российской школе после проживания за рубежом. Проводился опрос по методике "Шкала тревоги и тревожности Ч. Спилбергера", "Полный тест Люшера" и онлайн-опросы. В опросе приняли участие ученики частной русской школы Appletreeschool в Южной Корее и частной русской школы "Русский дом" в Южной Корее. Данное исследование может быть применено при обучении подростков мигрантов, а также подростков, вернувшихся, в Россию после длительного проживания за рубежом. При возвращении на Родину частые реакции на пережитый стресс - замыкание в себе или агрессия на родителей, не желание посещать школу, трудности в общении со сверстниками. В корейской системе образования хорошо развита система мотивации для адаптации подростков, с детства воспитывается чувство коллективизма и принадлежности к определенной группе интересов, а также патриотизм по отношению к родине, школе, семье. Администрацией школы проводятся классные мероприятия, а также школьные мероприятия и мероприятия для подростков и родителей. В дальнейшем исследовании планируется изучать факторы, которые влияют на скорость адаптации подростков в новых школах при смене места жительства одной страны на другую. ru_RU
dc.description.abstract Currently, many families move to other cities and countries, so there is an urgent problem of adaptation of adolescents to new schools. The problem of the research is to identify the main pedagogical and socio-cultural educational projects used in teaching adolescent migrants, as well as adolescents who returned to their homeland after living abroad for a long time. The study examines the motivation system used in schools in South Korea, which can be implemented in the Russian education system for the adaptation of Russian-speaking adolescents to study in Russian schools after living abroad. The author of the study has lived in South Korea for 12 years, where she worked as a teacher in private Russian schools "Russky Dom " and "Appletreeschool". The aim of the research is to study the adaptation and methods of adaptation of adolescents to the Russian school after living abroad. Research methods: within the framework of the positivist paradigm, we used quantitative research methods, namely, an anonymous questionnaire 135 according to the Kenneth Thomas questionnaire "Identifying ways of regulating conflicts", as well as an online test based on the self-diagnosis method compiled by the author of the study. The article presents the materials of a longitudinal study obtained on a sample of adolescents from 37 families living in South Korea for more than 5 years and then returning to Russia. The study (N = 82) was attended by respondents aged 11 to 19 years 65% - female and 35% male. A sample of families in which both parents have higher education was taken. The head of the family is a sought-after specialist, an engineer who worked at Samsung. The methodologies "Scale of anxiety and anxiety by C. Spielberger", "Complete Luscher test", Thompson test and online polls were used. Research base: students of the private Russian school Appletreeschool in South Korea and the private Russian school Russky Dom in South Korea. Conclusions: The research results can be used in teaching teenage migrants, as well as teenagers who have returned to Russia after a long stay abroad. Frequent reactions to the stress experienced - withdrawal in oneself or aggression towards parents, disinclination to go to school, difficulties in communicating with peers. Conclusion: In the Korean education system, the child's motivation system is well developed, in addition, a sense of collectivism and belonging to a certain group of interests, as well as patriotism in relation to their homeland, school, and family, are brought up from childhood. There are classroom activities organized by school administration, as well as school activities and activities for teens and parents. Russian schools in South Korea successfully adopt this experience and also organize excursions, thematic events, fairs, it is this socialization that helps children adapt in a team. In a further study, it is planned to study the factors that affect the rate of adaptation of adolescents in new schools when they change their place of residence from one country to another. en_US
dc.relation.ispartofseries ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ: НОВЫЕ ВЫЗОВЫ И ЦЕЛИ. Часть IV ru_RU
dc.subject методы адаптации ru_RU
dc.subject адаптация подростков ru_RU
dc.subject адаптация в Южной Корее ru_RU
dc.subject methods of adaptation en_US
dc.subject adaptation of adolescents en_US
dc.subject adaptation in South Korea en_US
dc.title АДПТАЦИЯ ПОДРОСТКОВ В РОССИЙСКОЙ ШКОЛЕ ПОСЛЕ ПРОЖИВАНИЯ ЗАРУБЕЖОМ ru_RU
dc.title.alternative ADAPTATION OF ADOLESCENTS TO RUSSIAN SCHOOL AFTER LIVING ABROAD en_US
dc.type article
dc.identifier.udk 376.7
dc.description.pages 67-74


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics