Показать сокращенную информацию
dc.contributor | Казанский (Приволжский) федеральный университет | |
dc.contributor.author | Гринёва Е.А. | ru_RU |
dc.contributor.author | Алексеева М.Н. | ru_RU |
dc.date.accessioned | 2021-11-29T10:06:24Z | |
dc.date.available | 2021-11-29T10:06:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/166319 | |
dc.description.abstract | Экологическая ситуация, сложившаяся в России и во всем мире, глобальный характер экологических проблем и своеобразное их проявление в каждом регионе планеты настоятельно требуют скорейшей перестройки мышления человечества, отдельных народов и каждого конкретного человека. Одна из причин такого положения - экологическая неграмотность большей части населения и неумение предвидеть последствия вмешательства человека в природу. В связи с этим экологическое образование как непрерывный процесс становится новым приоритетным направлением педагогической теории и практики. Важность экологического образования в современных условиях не вызывает сомнения. Очевидно и то, что чем раньше ребенок постигает основы экологии, тем более экологически грамотным человеком он будет вне зависимости от будущей профессии. Особый интерес сегодня вызывает исследование влияния дистанционного образования на формирование экологической культуры, особенно в период коронавирусной пандемии, которая спровоцировала массовый переход на применение электронного обучения и дистанционных образовательных технологий. Исходя из вышесказанного, целью исследования является: выявить влияние дистанционного обучения на формирование экологической культуры у школьников. | ru_RU |
dc.description.abstract | The environmental situation that has developed in Russia and around the world, the global nature of environmental problems and their peculiar manifestation in each region of the planet urgently require an early restructuring of the thinking of humanity, individual peoples and each individual person. One of the reasons for this situation is the environmental illiteracy of the majority of the population and the inability to foresee the consequences of human intervention in nature. In this regard, environmental education as a continuous process is becoming a new priority area of pedagogical theory and practice. The importance of environmental education in modern conditions is beyond doubt. It is also obvious that the earlier a child learns the basics of ecology, the more environmentally literate he will be, regardless of his future profession. Of particular interest today is the study of the impact of distance education on the formation of environmental culture, especially during the coronavirus pandemic, which provoked a massive transition to the use of e-learning and distance education technologies. Based on the above, the purpose of the study is to identify the impact of distance learning on the formation of environmental culture in schoolchildren. Research methods: The following methods were used in the study: analysis of scientific and methodological and psychological-pedagogical literature; questionnaire (questionnaire "Studying the influence of distance learning on the formation of environmental culture of schoolchildren"); testing [2;3]; mathematical processing of the data obtained. Conclusions and recommendations: the results obtained in the course of the study show that the cognitive sphere in the period of a difficult epidemiological situation and restrictive measures does not have indicators that would determine the risks in the prevailing use of distance education technologies.However, there is a decrease in the results of the formation of ecological culture on the emotional and value component. Of particular concern are the results of changes in the behavioral and activity component of environmental culture. The obtained results allowed us to develop recommendations for reducing the negative impact of distance learning on the formation of the environmental culture of the student when using distance educational technologies. | en_US |
dc.relation.ispartofseries | ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ: НОВЫЕ ВЫЗОВЫ И ЦЕЛИ. Часть I | ru_RU |
dc.subject | экологическая культура | ru_RU |
dc.subject | экологическое образование | ru_RU |
dc.subject | дистанционное обучение | ru_RU |
dc.subject | дистанционные технологии | ru_RU |
dc.subject | ecological culture | en_US |
dc.subject | ecological education | en_US |
dc.subject | distance learning | en_US |
dc.subject | distance technologies | en_US |
dc.title | ФОРМИРОВАНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ОБУЧАЮЩИХСЯ В УСЛОВИЯХ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ | ru_RU |
dc.title.alternative | FORMATION OF ECOLOGICAL CULTURE OF STUDENTS IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING | en_US |
dc.type | article | |
dc.identifier.udk | 37.033 | |
dc.description.pages | 253-260 |