Университетский роман является составляющей англоязычного художественного дискурса и уникальным жанром, для академической среды которого характерны определённое место действия, герои, а также своеобразные лингвостилистические особенности. На первый план выступают проблемы и ситуации, которые касаются культурно-образовательных ценностей академической среды. Университетский роман охватывает огромный спектр тех политических событий, которые происходят за стенами университета и которые активно обсуждаются преподавателями и студентами. При этом общение персонажей может иметь коммуникативные успехи и неудачи. Предметом исследования являются лингвостилистические, морфосинтаксические, а также социолингвистические особенности англоязычного университетского романа. Обычно коммуникативная неудача возникает из-за отсутствия взаимопонимания между профессором и студентом, представителями разных поколений, культур, полов и т.д. Цель исследования заключается в выявлении и анализе языковых особенностей и рассмотрении коммуникативных успехов и неудач в общении представителей разных лингвокультурных сообществ в университетском романе. Для достижения поставленной цели были использованы следующие методы исследования: анализ литературы по изучаемой проблеме, контекстуальный, описательный, культурно-исторический и сопоставительный анализ, анализ словарных дефиниций. Результаты исследования послужат материалом для написания статей и монографии по данной теме. Практическая значимость заключается в возможности применения результатов работы в разработке лекционных курсов и семинарских занятий по современной британской и американской литературе, межкультурной коммуникации и стилистике. Итак, университетский роман насыщен своеобразными стереотипными образами, обладает специфическими лингвостилистическими и социолингвистическими особенностями и является неисчерпаемым источником для исследователей.
University novel is a component of the English fiction discourse and a unique genre, academic environment of which is characterized by a defined setting, protagonists, as well as original linguistic and stylistic features. Problems and situations that concern cultural and educational values of the academic environment come into the picture. University novel covers a wide range of those political events, which occur outside university, and are drastically discussed by teachers and students alike. At the same time, the protagonists' communication can be characterized by both communicative success and communicative failure. The subject of the study is linguistic and stylistic, morphological and syntactical as well as sociolinguistic peculiarities of the English university novel. Usually communicative failure happens because of lack of mutual understanding between a professor and a student, representatives of various generations, cultures, gender, etc. The aim of the research consists in revealing and analysing the language peculiarities and examining success and failure in communication of the representatives of various linguistic and cultural communities in university novel. In compliance with the aim of our research, the following methods have been undertaken: the analysis of the publications concerning the studied problem, contextual, descriptive, cultural-historic and comparative analyses and the analysis of the word definitions. The results of the research are going to be the basis for writing articles and monographs connected with this topic. Practical value of the research consists in the possibility of applying the results of the research in preparing for lecture courses and seminars on modern British and American literature as well as intercultural communication and stylistics. Thus, university novel is full of original stereotyped protagonists. It has specific linguistic and stylistic as well as sociolinguistic peculiarities. University novel seems to be an inexhaustible source for researchers of this topic.