В докладе излагаются подходы к индивидуализации обучения студентов высших учебных заведений физико-математических и естественнонаучных направлений подготовки в процессе обучения обратным задачам для дифференциальных уравнений. Обсуждаются цели и принципы, содержание, формы и методы обучения обратным задачам. Акцентируется внимание на то, что в процессе такого обучения у студентов не только формируется фундаментальная система знаний в области обратных задач, прикладной и вычислительной математики, математического моделирования процессов и явлений, но и развиваются научное мировоззрение, математическая интуиция, научно-познавательный потенциал и другие математические творческие способности.
In the report approaches to individualization of training of students of higher educational institutions of the physical and mathematical and natural-science directions of preparation in training activity are ex-plained to the inverse problems for differential equations. The purposes and the principles, contents, forms and methods of training in the inverse problems are discussed. Content of training in the inverse problems, their application-oriented aspects are discussed. Attention that in the course of such training at students not only the fundamental system of knowledge in the field of the inverse problems, applied and calculus mathematics, mathematical simulation of processes and the phenomena is created is focused, but also the scientific outlook, a mathematical intuition, scientific and cognitive potential and other mathematical creative abilities develop.