В связи с усиливающимися миграционными процессами в нашей стране, увеличением детей мигрантов в детских садах становится актуальной проблема подготовки педагогов, спо-собных работать с мигрантами и их семьями. Анализ литературы и практики показывает, что выявляется противоречие между потребностью в подготовке педагогов дошкольного образования для работы с детьми - мигрантами и отсутствием методического сопровож-дения студента на педагогической практике в детском саду. Цель исследования: изучение условий улучшения подготовки студентов в процессе педагогической практики в аспекте адаптации детей-мигрантов. Методы исследования: анкетирование студентов, воспита-телей детских садов, анализ практики работы с детьми - мигрантами в детском саду, статистическая обработка полученных материалов.
Результат исследования: разработка персонифицированного методического сопровождения студента на педагогической практике. Модульная структура методического сопровожде-ния студента позволит дополнить программы практик необходимыми материалами, ко-торые повысят эффективность практики студентов и будут интересны студентам и преподавателям педагогических университетов.
In the context of increasing dispersal movements in our country and enlargement of migrants' children in kindergarderns the problem of training teachers who are able to work with migrants and their families is becoming topical. A preschool teacher should have special professional knowledge to help such a child to live out the stress, match the group and feel comfortably there. Literature and practice analysis revealed the contradiction between the necessity to prepare preschool teachers for work with migrants' children and lack of methodical support for this process during teaching practice in kin-dergartens. Supplementary special competences, necessary for a future preschool teacher, are not defined yet, there are no methodic recommendations for working with migrants' children. The research objective: studying the conditions for better training the students in the process of teaching practice in terms of migrants' children habituation. Methods of the research: questioning students and preschool teachers, working with migrants' children practice analysis, statistical data processing. Students' teaching practice can be improved if university organises personified methodical support for teaching practice in terms of migrants' children habituation in kindergartens. Module structure of methodical support will allow adding to the programs of students' practice with necessary materials. The results of the research: developing personified methodical support to teaching practice for future preschool teachers. The obtained materials will be helpful for students and pedagogical universities' teachers.