. Работа посвящена изучению типичных ошибок в речи студентов-филологов, проходящих педагогическую практику по русскому языку, и разработке практических рекомендаций по формированию профессиональной речевой культуры будущих учителей-словесников в контексте рекомендаций профессионального стандарта педагога и на основе современных научных исследований в области педагогической риторики, педагогического речеведения, ортологии и теории коммуникации. В работе представлены результаты анализа образцов высказываний студентов-практикантов и учителей русского языка. Цель исследования - разработать практические рекомендации по совершенствованию профессиональной речевой культуры учителей-словесников. Материалы статьи представляют практическую ценность для совершенствования работы по формированию предметных и профессиональных компетенций учителя-словесника в условиях внедрения профессионального стандарта педагога.
The relevance of research is concerned with the new requirements for mastering teachers of the Russian language as set out in the draft of the concept and content of the teacher's professional standard, with the requirements to the content and organization of educational process in modern school, with the constant interest of scientists and teachers to orthology current issues and problems of learning the Russian language as well as the contradictions between the school and the scientific grammar. The problem of the study is to identify common errors in the speech of philology students undergoing teaching practice in the Russian language, to work out the practical advice on the acquirement of the professional speech culture of the future teachers in the context of a professional standard and based on current scientific research in pedagogical rhetoric, professional speech competence, orthology and communication theory. The purpose of research is to develop practical recommendations for improving the professional speech culture of language and literature teachers in permanent education and in the context of the recommendations of the professional teacher's standard, as well as advice on help form professional competences concerned with increased motivation for learning and improving of language culture of philology students.