Kazan Federal University Digital Repository

УБЕЖДЕНИЯ УЧИТЕЛЯ КАК ФАКТОР ИНДИВИДУАЛЬНОГО ПРОГРЕССА УЧЕНИКА

Show simple item record

dc.contributor Казанский (Приволжский) федеральный университет
dc.contributor.author Баженова К.А. ru_RU
dc.contributor.author Знаменская О.В. ru_RU
dc.date.accessioned 2017-07-12T13:15:02Z
dc.date.available 2017-07-12T13:15:02Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/115848
dc.description.abstract Цель данного исследования - обосновать включение конструкта убеждения (beliefs) учителя в качестве необходимого элемента схемы анализа образовательной практики, позволяющей удерживать целостную систему отношений "учитель - ученик - предмет" при проектировании условий для индивидуального прогресса обучающихся. Теоретические основания исследования: представление об индивидуальном прогрессе, основанное на положениях культурно-исторической концепции Л.С. Выготского; исследования, посвященные значению убеждений учителя в его педагогической деятельности (Е.Ю. Карданова и др). Для оценки индивидуального прогресса учащихся с 6 по 9 классы применялась диагностика "Дельта". Для установления типа убеждений учителей проводилось анкетирование. Обнаружено, что учителя с конструктивистскими убеждениями обеспечивают более масштабный прогресс учеников, что подтверждает целесообразность включения этого конструкта в схему анализа деятельности учителя. Результаты могут быть использованы в теоретических исследованиях и системе повышения квалификации учителей. ru_RU
dc.description.abstract The purpose of this research is to identify elemental composition of scheme of educational practice analysis. This scheme allows to keep a coherent system of relationships "teacher - pupil - subject matter" during design of conditions for individual progress. The paper justifies teacher's beliefs to be an essential element of the scheme of analysis. The theoretical basis of the paper are two positions. The first one is that the measure of individual progress of a pupil is degree of acquisition of the cultural ways of acting and thinking with accordance to conception of L.S. Vygotsky. The second one is the study by E. Kardanova that shows that such construct as beliefs of teachers defines the specifics of their educational activities. We used diagnostic tool "Delta" to identify the dynamic characteristics of individual progress of pupils during the four years of study (from 6th to 9th grade). We have developed a questionnaire to reveal constructivist and traditionalist beliefs of teachers. The authors found that the teacher with the constructive beliefs ensures a larger-scale progress of pupils. This result proves the expediency to implement this construct into the scheme of analysis of teacher's activities. The research results are applicable for both theoretical studies and improving teachers' training system. en_US
dc.relation.ispartofseries Педагогическое образование в изменяющемся мире ru_RU
dc.subject Индивидуальный прогресс ru_RU
dc.subject конструктивистские убеждения чителей ru_RU
dc.subject уровневая модель становления предметного действия ru_RU
dc.subject individual progress en_US
dc.subject constructivist beliefs of teachers en_US
dc.subject level of mastering of cultural action pattern. en_US
dc.title УБЕЖДЕНИЯ УЧИТЕЛЯ КАК ФАКТОР ИНДИВИДУАЛЬНОГО ПРОГРЕССА УЧЕНИКА ru_RU
dc.title.alternative TEACHER BELIEFS AS A FACTOR OF INDIVIDUAL PROGRESS OF PUPIL en_US
dc.type article
dc.identifier.udk УДК 37.025.7
dc.description.pages 76-84


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics