В основу данной статьи лег авторский опыт участия в создании концепции реэк-
спозиции Музея исламской культуры, расположенного в мечети Кул Шариф, а также
коллективный опыт создания Музея истории исламского образования, расположен-
ного в Российском исламском университете. Вызовы современности, с которыми
сталкивается исламский мир и наш регион в частности, чрезвычайно актуализиро-
вали вопрос воссоздания отечественной исламской богословской школы и использо-
вания религиозного интеллектуального, богословского наследия прошлого с опорой
на собственные корни в области мусульманской мысли. Это находит отражение во
всех сферах современной общественной жизни, в том числе и в музейной деятель-
ности. Главными целями вышеуказанных музейных экспозиций было представить
ислам с его многообразием и вкладом в мировую и татарскую культуры, раскрыть
роль ислама в истории и культуре татарского народа, показать специфику татарского
восприятия ислама. И в прошлом, и сегодня верующих волнуют такие темы, как
взаимосвязь между разумом и откровением, вопросы вероучения и проблема отно-
шения к спекулятивному богословию, проблема свободы воли; предмет всеобщей
божьей милости, эсхатологические вопросы, тема тасаввуфа, вопросы исламского
права, проблемы экзегетики, перевода Корана и многие другие. Все эти вопросы зву-
чат поразительно актуально и сегодня, они нуждаются в осмыслении и в том, чтобы
быть представленными наглядными музейными средствами - как предметными, так
и средствами мультимедиа.
The article is based on the author's experience from her participation in the committee
that elaborated the concept for an exposition of the Museum of Islamic culture, located
in the Kul Sharif mosque, as well as from her work in the collective that established the
Museum for the History of Islamic Education, hosted in the Russian Islamic University,
both in Kazan. The challenges that confront the Muslim world in general, and our region in
particular, call for the creation of an own Tatar / Russian theological school; it is necessary
to use the religious intellectual and theological heritage of the past, and to build on our
own roots in Muslim thought. This is reflected in all spheres of public life, including in
museum activities.
The main objective of the aforementioned museum exhibitions was to present Islam
in its full diversity, and to demonstrate its contribution to global and Tatar culture, to
reveal the role of Islam in the history and culture of the Tatar people, while at the same
time demonstrating the specificity of the Tatar perception of Islam. As in the past, also
in our days believers are confronted with issues like the relationship between reason and
revelation, with questions of doctrine, and with how to relate to speculative theology and
the problem of free will (as they have been treated in the centuries-old Islamic tradition
of kalam); the issue of God's grace is equally topical, as well as questions of eschatology.
Finally, the public debates also continue to discuss Sufism and Islamic law, as well as
problems of Quran exegesis and Quran translation. All of these questions are strikingly
relevant today, and constantly call for reconsideration; and the challenge for a museum is
how to present and visualize these topics to a large public, both in terms of artifacts and
with the help of multi-media resources.