Статья посвящена проблеме формирования у значительной части тюркского на-
селения Крымского полуострова новой идентичности, обусловленной изменением
исторических условий в середине XIII в., вызванным становлением ордынской госу-
дарственности, миграционной политикой и сложением новых общественно-право-
вых институтов в Северном Причерноморье. На основе нумизматического, сфраги-
стического и других вещественных материалов археологических раскопок, а также
письменных источников нарративного характера и ономастических выкладок автор
доказывает, что усвоение тюркско-кипчакским населением Крыма новой религиоз-
ной парадигмы - доктрины суннизма ханафитского мазхаба - было осуществлено
под влиянием Румского султаната. Называет две причины, приведшие к усвоению
тюрко-кипчаками сельджукского опыта - это сохранение скрытого язычества у тю-
рок, не порицавшегося доктриной суфизма и суннизмом, и так называемые малые
миграции, т. е. инфильтрация малоазийских (анатолийских) тюрок в юго-восточные
районы Крыма и перенос ими исламских традиций и представлений.
Due to the historical development in the mid-13th century, a significant part of the
Turkic population of the Crimean Peninsula developed a new identity. The major factors
for this change were the establishment of the Golden Horde state, its migration policy and
the emergence of new social and legal institutes in the Northern Black Sea area. This article
is based on numismatic, sigillographic and other material discovered by archeological
excavations, as well as on historical narratives and onomastic research. The author
demonstrates that when the Turkic-Kipchak population of the Crimea embraced a new
religious paradigm - the Sunni doctrine and its Hanafi legal school - this occurred under
influence from the Seljuq Sultanate of Rum (Anatolia). The Seljuq model was attractive
for two reasons. First, it allowed for a hidden conservation of animist traditions among
the Turkic population, since pagan elements were not harshly rejected by the doctrines of
Sufism and by Sunnism at the day. Second, this identity change occurred through "minor
migrations", that is, by the infiltration of Anatolian Turks into the South-Eastern regions of
the Crimea, to which they introduced their Islamic traditions.