В статье в сравнительном плане анализируются повесть татарского писателя
Закира Хади "Джиханша хазрат" (1909) и роман турецкого классика Якуба Кадри
Караосманоглу "Нур Баба" (1914). Изображая портреты порочных суфийских на-
ставников Джиханши и Нур Баба, авторы поднимают проблему деградации нак-
шибандийского и бекташийского тарикатов в Поволжье и Османской империи
в начале ХХ в.
This contribution is a comparative analysis of Jihansha hazrat (1909), by the Tatar
writer Zakir Khadi, and the novel Nur Baba (1914), written by Turkish classical author
Yakub Kadri Karaosmanoğlu. Portraying the main characters, Jihansha and Nur Baba,
as vicious Sufi spiritual guides, the two authors present us with an image of degradation
among the Naqshbandi and Bektashi tariqats, in the Volga-Ural region and the Ottoman
Empire respectively, in the early 20th century.