Данная статья посвящена 50-летнему юбилею основания
Археографической экспедиции Казанского государственного универ-
ситета. Помимо желания отдать дань уважения людям, стоявшим у
истоков АЭ КГУ (1963-2013), в статье была сделана попытка подвести
некоторый символичный итог сделанному, очертить имеющиеся
проблемы и наметить перспективу дальнейших усилий и действий в
этом направлении. В статье прослежены основные этапы первого
периода истории Археографической экспедиции Казанского государ-
ственного университета (1963-1989), выявлены наиболее харак-
терные тенденции и особенности, показано место и роль Архео-
графической экспедиции Казанского государственного университета
в сохранении традиций отечественного востоковедения, традиционно
сильной стороной которого всегда была опора на источники и работа
с рукописями. Статья базируется преимущественно на материалах
официальных отчетов Отдела рукописей и редких книг Научной
библиотеки им. Н.И. Лобачевского Казанского государственного
университета, а также на дневниках основателя и долгие годы бессменного руководителя Археографической экспедиции Казан-
ского государственного университета М.А. Усманова (1934-2010).
Обзор истории возникновения и анализ отдельных аспектов
функционирования Археографической экспедиции Казанского госу-
дарственного университета в 1963-1989 гг. позволяет сделать вывод о
необычайно важной роли, которую Археографическая экспедиция
сыграла в деле сбора и сохранения образцов письменного наследия
татарского народа. В силу объективных обстоятельств, эта сторона
деятельности Археографической экспедиции уже является досто-
янием прошлого. С сугубо научной точки зрения роль Археогра-
фической экспедиции Казанского государственного университета
была важна для обогащения источниковой базы социо-гуманитарных
наук (исторических, востоковедных, филологических, исламовед-
ческих и пр.). Одновременно Археографическая экспедиция Казан-
ского государственного университета выполняла и ряд иных, прежде
всего просветительских и образовательных задач. Более того, за прошедшие полвека она сама стала неким социо-культурным и
научным феноменом, нуждающимся в изучении и осмыслении.
This contribution is dedicated to the fiftieth anniversary of
the Archeographic Expedition of Kazan University. Next to expressing
my respect to the personalities who established these regular research
expeditions for the collection of Tatar manuscripts and old books, I will
attempt to evaluate the Expedition's achievements; and I will also
outline a number of problems, and will develop a perspective of future
work in this field. The article studies the work of the Expedition in its
first period, from its establishment in 1963 to 1989, and discusses the
general tendencies and peculiarities of its work. It also demonstrates
that the Expedition had an important role for preserving and developing
the traditions of Russian Orientology, which since the time of the
Russian Empire has always been closely linked to the study of Oriental
manuscripts and other primary sources in Oriental languages from the
Russian regions. This evaluation is based on the numerous official
reports of the Expedition's yearly trips into various regions of Tatarstan
and of Russia, as well as on the private diaries and other materials of
Professor Dr. Mirkasym A. Usmanov (1934-2010) who initiated the
Expeditions and directed them personally over several decades. The
effectiveness of the Expedition in identifying and preserving samples of the Tatar written heritage can hardly be overestimated: as a result of
its work, the collections of the Section of Rare Books and Manuscripts
of the Lobachevskii Library of Kazan State University almost tripled in
size. Work continued also after the end of the Soviet Union, but the
historical breaks of the time made it impossible to continue with the
same intensity.
The Expedition provided a powerful new source base and a great
stimulus for the development of scholarship in the field of Tatar history
and philology, but also of Islamic studies and Oriental studies. At the
same time the Expedition also performed a number of educational tasks.
After the fifty years of its existence the Expedition itself has become a
peculiar scientific phenomenon, and an achievement of national significance that needs to be studied in its own right.