Статья посвящена изучению имамов как сословия на
материале Республики Адыгея. Большое значение имеет рассмотрение
политики государства по формированию лояльных имамов, инте-
грированных в Духовные управления. Однако ставка только на тех
имамов, которые работают в ДУМах, не отвечает вызовам, стоящим
перед духовным сословием на Северном Кавказе в начале XXI в. В
1990-х гг. сложилась целая группа имамов, придерживающихся
салафизма, не интегрированных в ДУМы, но имеющих большой
авторитет у единоверцев. Автор приводит данные о количественном
составе имамов в Адыгее, предлагает их классификацию.
Подчеркивается, что авторитет имамов в регионе для мусульман
небезусловен. На Северном Кавказе претерпевает динамику пред-
ставление о возрасте и о самой категории "старшие мужчины". Для
религиозной молодежи большим авторитетом будут религиозные
деятели, возраст которых неважен, зато важны знания и лидерские
качества, которыми могут обладать и ровесники "молодых мусуль-
ман". Для небольшой части молодых мусульман авторитетами
являются не имамы в своей мечети, а исламские ученые, которые
могут находиться за тысячи километров от них, так называемые
"электронные имамы".
Paper examines the Imams as class in the Republic of Adygea.
Author draws attention that the state is making great efforts regarding
the formation of a new generation of loyal Imams. However, the State supports only on those imams who work in Muftiates. Imams in the
North Caucasus can be divided into three groups. The first and second
are incorporated into the official Muftiate. The first group - so called
traditional Imams, they as a rule did not receive special education, and
they are mainly engaged in appreciation of ritual practices. The second
group - young (30-35) imams, who were educated abroad, usually in
Egypt, Turkey and the UAE. Some imams in the Adygea have descendants
of Muhajirs arriving home from Syria, Kosovo and Turkey in the 1990.
The third group - the Salafi imams, are beyond the control of the
Muftiates. This group is very influential in Daghestan. The author
emphasizes that the authority of the Imams is not absolute. Now in the
North Caucasus representation of the age is in dynamics. For religious
youth are highly respected religious leaders, whose age is not important.
For the part of young Muslim Islamic scholars and those who may be
thousands of miles away from them, so-called "electronic Imams" has
more authority than Imam in the local mosque. Deserves special attention
the phenomenon of youth Jamaat. The influx of young people these
Jamaat rather expresses their protest against the modern orders of the
North Caucasus.