В статье на примерах таких фильмов, как "Авария - дочь мента" (1989), "Асса" (1987), "Взломщик" (1987), "Маленькая Вера" (1988), "Меня зовут Арлекино" (1987) рассматривается роль танцевальных сцен в драматургическом замысле фильма. Особое внимание уделяется анализу музыки, сопровождающей эпизоды с танцами. Разбирается её роль в создании атмосферы в кинематографической сцене, способы обозначения с помощью музыки характеров героев, программность звучащих композиций по отношению к общему сюжету фильма.
The article discusses the role of dance scenes in dramatic conception of the film on the examples of such Russian films as: "Avariya - dotch menta" (1989), "Assa" (1987) "Cracker" (1987), "Little Vera" (1988), "My name is Harlequin" (1987). Particular attention is paid to the analysis of music accompanying these scenes. Items investigated: 1) music's role in the creating atmosphere in the cinematic scene, 2) ways of using music for the character's definition, and 3) texts of sounding songs as a program for total plot of the film.