В эпоху цифрового образования на первый план выходит развитие цифровых технологий, внедрение в практику обучения иностранным языкам цифровых учебно-методических материалов, инструментов и сервисов. Цифровая экономика предполагает, чтобы каждый обучаемый овладел компетенциями XXI в. и мог творчески применять имеющиеся знания в быстроразвивающейся цифровой среде. Цифровая трансформация образования - это работа на долгие годы, и она затрагивает все уровни образования. Исходя из вышеуказанного, целью исследования является анализ интернет-ресурсов, которые эффективно используются в цифровой образовательной среде, в том числе, применяются в процессе онлайн-обучения. Это социальные сети, интерактивные доски, специальные мобильные приложения и другие средства обучения, распространенные в виртуальном образовательном пространстве. Методы исследования: теоретические методы, среди которых анализ предмета исследования на основе изучения интернет-ресурсов и социальных сетей, таких, как Teams, Classroom,WhatsApp, Skype, Facebook и других; рефлексивно-системный анализ и наблюдение обоснованной организации педагогической деятельности по использованию анализируемых и применяемых интернет-ресурсов в преподавании русского языка как иностранного (РКИ) в дистанционных формах обучения. В качестве эмпирических методов использованы контрольные измерительные материалы студентов подготовительных курсов из КНР и Ирана, обучающихся дистанционно в Российском новом университете и Российской академии музыки. В процессе эксперимента по внедрению интернет-технологий в практику преподавания РКИ автор показывает, что методические резервы повышения эффективности учебного процесса содержатся в интеграции интернет-ресурсов с инновационными технологиями обучения. Делается вывод о формировании новых уровней компетенций преподавателя высшей школы, в частности, Digital-компетенции. Описанные в статье примеры практического использования интернет-ресурсов в онлайн-обучении иностранных учащихся будут полезны в подготовке преподавателя, работающего в смешанных и дистанционных формах обучения.
In the digital education era the development of digital technologies is coming to the forefront; the phenomena associated with the digital transformation of education, which implies digital teaching materials, tools and services being introduced into the practice of teaching foreign languages. Digital economics requires every learner (not just the best one) to master the 21st century competences and to apply the existing knowledge and skills in the rapidly developing digital environment creatively, with no reference to any established pattern. The work on the educational system digital transformation is bound to extend over many years affecting all levels of education. Based on all mentioned above, the aim of the study is to analyze effectively the Internet resources used in the digital educational environment, including those used in the process of online learning such as social networks, interactive whiteboards, special mobile applications and other learning tools common for the virtual educational space. The research methods are theoretical methods including analyzing the research subject based on the study of Internet resources and social networks such as Teams, Classroom, WhatsApp, Skype, Facebook and others; reflexive system analysis and observation of the pedagogical activity reasonable organization of exploiting the analyzed and applied Internet resources when teaching Russian as a foreign language remotely. As empirical methods we used the control measuring materials for the preparatory course students from China and Iran studying remotely at the Russian New University and the Russian Academy of Music. Touching upon the experiment on the introduction of Internet technologies into the practice of teaching Russian as a foreign language, the author proves that the methodological reserves for enhancing the educational process lie within the integration of Internet resources into innovative teaching technologies. It is concluded that new levels of high school teacher's competences (in particular, digital competence) are being formed. The results of the study can be used when working on Teaching Russian as a Foreign Language remote programmes for foreign students, as well as foreign preparatory faculties and universities joint courses curricula implemented within the framework of the Russian Federation international cooperation in the field of higher education. The examples of the practical use of Internet resources in teaching foreign students online described in the article will be useful when training a teacher working in mixed and distance learning programmes.