dc.contributor |
Казанский (Приволжский) федеральный университет |
|
dc.contributor.author |
Самойличенко Александр Константинович |
ru_RU |
dc.date.accessioned |
2020-02-11T11:07:28Z |
|
dc.date.available |
2020-02-11T11:07:28Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/158057 |
|
dc.description.abstract |
В статье дан вариант обоснования и исследования метакогнитивных аспектов мышления до-школьников в качестве предикторов метакогнитивных результатов дошкольного этапа образо-вания и развития дошкольника. На примере решения задачи "Ханойская башня" делается вывод о том, что в процессе решения сверхсложных задач активизируются регулирующий и самопознающий аспекты мышления. Доказывается, что поведенческими факторами, опреде-ляющими результативность проявления метакогнитивных факторов мышления, являются верба-лизация знания об успешном решении задачи; проявление гибкости в стратегиях решения про-блемы сохранение положительного эмоционального фона во время решения задачи. |
ru_RU |
dc.description.abstract |
This article offers an explanation and study of the meta-cognitive aspects of thinking which are exam-ined as the predictors of the meta-cognitive results of the pre-school childhood education and devel-opment. Such meta-cognitive aspects of thinking as the meta-cognitive control and the meta-cognitive learning are viewed as the prerequisites of the meta-subject results. Through studying the process of solving the Tower of Hanoi puzzle it is concluded that the process of solving super-complex tasks triggers the regulating and self-learning aspects of thinking. It is proved that the behavioral factors that predetermine the results of manifested meta-cognitive factors of thinking are the verbalization of knowledge about successful task solving, the flexible strategy of task solving; maintaining positive emotional background during the process of solving a task. |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
ПСИХОЛОГИЯ ПСИХИЧЕСКИХ СОСТОЯНИЙ (Выпуск 13) |
ru_RU |
dc.subject |
Метамышление |
ru_RU |
dc.subject |
метакогнитивные аспекты мышления |
ru_RU |
dc.subject |
поведенческие предикторы |
ru_RU |
dc.subject |
дети средне-го и старшего дошкольного возраста |
ru_RU |
dc.subject |
Мetathinking |
en_US |
dc.subject |
meta-cognitive aspects of thinking |
en_US |
dc.subject |
behavioral predictors |
en_US |
dc.subject |
children of the middle and senior pre-school age. |
en_US |
dc.title |
ПОВЕДЕНЧЕСКИЕ ПРЕДИКТОРЫ УСПЕШНОСТИ РЕШЕНИЯ
МЕТАКОГНИТИВНЫХ ЗАДАЧ (НА ПРИМЕРЕ ДЕТЕЙ СРЕДНЕГО И СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА) |
ru_RU |
dc.title.alternative |
BEHAVIORAL PREDICTORS OF THE SUCCESS OF THE SOLUTION
OF META-COGNITIVE TASKS: A CASE STUDY OF MIDDLE AND SENIOR
PRESCHOOL CHILDREN |
en_US |
dc.type |
article |
|
dc.identifier.udk |
159.9 |
|
dc.description.pages |
392-396 |
|